Hij was een hoge pief bij Google, maar sinds een week werkt Hugo Barra voor de Chinese smartphonemaker Xiaomi. Hij vertelt op Google+ over zijn intensieve eerste zeven dagen.
Het komt niet vaak voor dat een topman van een groot westers bedrijf voor de gang naar China kiest. Groot was dan ook de verbazing toen Hugo Barra, Vice President of Product Management van Android, in augustus aankondigde zijn functie neer te leggen.
Hij stapte over van Google naar Xiaomi, de Chinese smartphonemaker die in drie jaar tijd enorm is gegroeid en inmiddels 10 miljard dollar waard is.
Inmiddels heeft hij zijn eerste werkweek achter de rug en daarin deed hij drie interessante observaties, zo valt te lezen op zijn pagina op Google+.
1. Snelheid staat voorop
In de Chinese techindustrie gaan dingen razendsnel. “Ik heb nog nooit zulke intense competitiedrang en hartstochtelijk verlangen gezien om dingen snel te maken”, schrijft Barra. Hij ziet dat gedreven ondernemerschap zowel bij grote als kleine bedrijven in Beijing.
2. Xiaomi lijkt op Google
Xiaomi lijkt wat Barra betreft erg op Google, zoals hij al verwachtte. De teams zijn klein en snelheid staat voorop. Iedereen bij het bedrijf is gefocust op de gebruiker, net als bij Google. Xiaomi heeft een trouwe aanhang, de Mi-fans, die altijd op de eerste plaats komen.
3. Sociale media zijn gigantisch in China
In de Verenigde Staten, maar ook in Nederland zijn sociale media niet meer weg te denken. Maar in China zijn sociale media nog een stuk groter. Barra heeft een eigen account op Sina Weibo, de Chinese variant van Twitter die meer dan 500 miljoen geregistreerde gebruikers heeft.
In minder dan een maand heeft hij al ruim 80 duizend volgers. En dat terwijl hij maar negen berichten heeft geplaatst. Zijn volgers bedachten zelfs een bijnaam voor hem, op instigatie van Xiaomi-baas Lei Jun. Barra gaat voortaan door het leven als 虎哥, dat letterlijk 'tijgerbroer' betekent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl